A0:  انتخابات سراسری مكزیك و سایه قاچاق مواد مخدر
نوشته شده توسط : hgu33

بنا بر گزارش ایرنا، 5/79 میلیون مكزیكی واجد شرایط می توانند پای صندوق های رای بروند و در انتخابات سراسری بدون دور دوم‌، رییس جمهوری شش سال آینده، 500 نماینده مجلس ملی، 128 سناتور، شش فرماندار و 900 شهردار این كشور را تعیین كنند.

'آلخاندرو پویره' وزیر كشور مكزیك در مورد انتخابات گفت: دولت توجه و آمادگی بیشتری را به مناطقی كه گروه های مجرمان سازمان یافته بویژه مناطق شمالی بیشتر فعالیت می كنند، معطوف خواهد كرد.

از سوی دیگر، چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان تبلیغات انتخاباتی خود متعهد شدند كه به نتایج آرا گردن نهند.

براساس نظرسنجی ها، 'انریكه پنیا نیئتو' از حزب 'انقلابی‌ بنیادی' موسوم به 'پری' (PRI) كه شانس بیشتری برای پیروزی دارد، 'آندرس لوپز اوبرادور' از حزب 'انقلابی‌ دموكراتیك' (PRD) و 'خوسفینا وزكز موتا' از حزب حاكم 'تدبیر ملی'‌ موسم به 'پان' (PAN) در این عرصه وارد شده اند.

اكنون برای كارشناسان در مكزیك این پرسش مطرح شده كه آیا مردم خسته از خشونت ناشی از قاچاق مواد مخدر و فقر، بار دیگر حزب پری را كه در مجموع 71 سال حكومت كرده انتخاب می كنند در حالیكه متهم به فساد است.

از دیگر سو، در حالیكه دولت 'باراك اوباما' در مورد انتخابات سراسری در همسایگی آمریكا محتاطانه گفته كه آماده همكاری با فرد پیروز است، اما قانون گذاران این كشور نگرانند كه پنیا نیئتو در مبارزه با قاچاق مواد مخدر ضعیف عمل كند.

پنیا نیئتو نیز در تبلیغات انتخاباتی خود گفته كه قاطعانه با قاچاق مواد مخدر مبارزه می كند، اما در باره راهبرد خود سكوت كرده است.

مكزیكی ها افزون بر خشونت ها، از 'فلیپه كالدرون' رییس جمهوری كنونی انتقاد می كنند كه با وجود رشد ، ترقی‌ و توسعه اقتصادی، قادر به ایجاد موقعیت های كاری نبوده و این رشد و توسعه در حالی‌ ایجاد شده كه 47 درصد از 112 میلیون نفر جمیعیت مكزیك در فقر بسر می‌ برند.

لوپز اوبرادور دیگر نامزد انتخاباتی كه برای دومین بار خود را برای پست ریاست جمهوری معرفی‌ می‌ كند، سال 2006 پس از شكست مقابل كالدرون با تفاوت 56/0 درصد آرا، انتخابات را تقلبی دانست و همراه هوادارانش به مدت یك ماه در مهمترین خیابان های پایتخت به راهپیمایی و اعتراض به نتایج پرداخت.

لوپز اوبرادور كه منتقدانش وی را رادیكال قلمداد می‌ كنند، اكنون دیدگاه های خود منعطف تر كرده و وعده ساخت یك 'جمهوری دوست داشتنی و با محبت' را به مردم مكزیك داده است.

سومین نامزد انتخاباتی خوسفینا وزكز موتای 51 ساله به عنوان نخستین بانو به عنوان نامزد انتخاباتی حزب حاكم تدبیر ملی است كه محبوبیت او از پنیا نیئتو 20 درصد كمتر گزارش شده است.

هرچند تداوم بحران درون حزبی، اشتباهات در برنامه ریزی و سازماندهی انتخاباتی، محبوبیت این نامزد را تضعیف كرده، اما بیش از همه ادامه خشونت ها و بی ثباتی دولت در اجرا و عدم اجرای راهبردها، از محبوبیت نامزد حزب حاكم كاسته است.

اروپام **1234**





:: برچسب‌ها: نشان , مکزیک ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








cache01last1676726399